După ce Gândul a prezentat, în exclusivitate, acuzațiile grave pe care angajații Rompetrol – marcă preluată, de mai mulți ani, de compania kazahă KazMunayGas – le aduc conducerii Rompetrol, aceștia transmițând și o scrisoare președintelui Kazahstanului, apar noi detalii surprinzătoare care alcătuiesc un tablou general absolut halucinant, cei care lansează noile acuzații fiind dealerii Rompetrol.
Scrisoarea-sesizare transmisă de angajații Rompetrol – toate informațiile AICI – i-a mai avut ca destinatari, pe lângă președintele kazah Kassym-Jomart Tokayev, și pe Olzhas Bektenov, premierul Kazahstanului, Almassadam Satkaliyev, ministrul Energiei, N. K. Zhakupov – CEO holdingul de investiții Samruk-Kazyna și M. M. Mirzagaliyev, președinte al Consiliului JSC NC KazMunayGas (KMG), fost ministru al Ecologiei și ex-ministru al Energiei.
Rompetrol, au dezvăluit angajații, se confruntă cu probleme din ce în ce mai mari, nefiind nimeni interesat de viitorul companiei și fiind dusă doar o politică pe termen scurt. Oamenii cu viziune ar lipsi la toate nivelurile, iar Rompetrol – „cunoscută pentru competență, competitivitate, inovație și eficiență” – ar trece printr-o criză din cauza mutărilor dezastruoase și a managementului defectuos al celor care conduc compania, respectiv oamenii plasați la vârf de KazMunayGas.
Noile acuzații la adresa conducerii Rompetrol survin într-un moment în care asupra companiei KazMunayGas – compania națională de petrol și gaze din Kazahstan care a cumpărat 75% din acțiunile Rompetrol în anul 2007 și, ulterior, în anul 2009, restul de 25% – a apărut un adevărat nor de semne de întrebare, prezentate, în exclusivitate, de Gândul.
Kazahii de la KazMunayGas sunt acuzați și că au descoperit o ”portiță” prin care pot aduce petrol din Rusia pentru a-l rafina în România, în ciuda embargoului, după ce au luat decizia de a schimba denumirea țițeiului pe care îl rafinează la Midia. (explicații AICI)
„Rompetrol este principala marcă a KMG International, reprezentativă pentru activitățile de rafinare, petrochimie și retail din România, Moldova, Bulgaria și Georgia, precum și pentru serviciile la sondă din domeniul upstream. Am dobândit acest succes prin dezvoltarea la nivel internațional și prin expertiza obținută în ultimele 4 decenii în industria petrolieră”
KazMunayGas
Revolta angajaților Rompetrol este urmată, acum, de cea a dealerilor Rompetrol, un astfel de dealer gestionând întreaga activitate a unei stații Rompetrol.
Potrivit informațiilor publicate pe site-ul Rompetrol, dealerii trebuie, printre alte, să fie dinamici, să aibă un „simț înăscut pentru afaceri”, abilități în vânzări – cel puțin trei ani de vechime în acest domeniu -, organizați, atenți la detalii, să aibă minim studii medii și să cunoască limba engleză la nivel conversațional.
Vrei să-ți dezvolți propria afacere, să-ți pui amprenta de antreprenor și să administrezi o stație Rompetrol? Dacă ai experienţă de cel puțin doi ani în coordonarea unei echipe, dacă ai abilități excelente de organizare și gestionare a stocurilor de marfă și a sarcinilor administrative, aplică la link-ul din bio și pornește pe un nou drum alături de noi!
Rompetrol – anunț pe Instagram
În esență, totul ar trebui să se traducă printr-o colaborare din care ambele părți să aibă de câștigat, numai că, potrivit informațiilor obținute de Gândul, în exclusivitate, situația se prezintă cu totul altfel la fața locului, iar dealerii Rompetrol sunt revoltați.
În exclusivitate pentru Gândul, reprezentanți ai dealerilor Rompetrol acuză conducerea companiei că pune presiunea pentru a „controla” societățile partenere, dar și de „încălcarea contractului dintre părți”, plus imixtiuni grave în activitatea desfășurată de aceștia.
„Principalele probleme sunt legate de presiunile Rompetrol pentru a controla societățile partenere, încălcarea contractului dintre părți, presiuni asupra noastră de către Rompetrol pentru a comanda și a utiliza produse de curățenie de slabă calitate, la prețuri mari, de la o anumită companie (nu avem voie să cumpăram produse de o calitate mai ridicată la prețuri mai mici de la alte companii), etc.
Strategia Rompetrol este ca pierderea de capital de la nivelul superior sa fie amortizată de la partenerii direcți prin mijloace de intimidare, nerespectarea regulamentului GDPR (n.red. – cea mai cuprinzătoare legislație privind protecția datelor cu caracter personal elaborată la nivel mondial până în prezent; cuprinde reguli stricte privind modul în care organizațiile ar trebui să gestioneze datele cu caracter personal) și prin micșorarea bugetelor de la an la an.
Au fost situații când un dealer nu a vrut să semneze un act adițional sau o modificare de target retroactiv și i s-a luat stațiile, au fost dealeri care au vrut să înființeze un patronat pentru a li se respecta drepturile și li s-a reziliat contractul!”, acuză dealerii Rompetrol.
Potrivit informațiilor obținute de Gândul, în exclusivitate, în luna noiembrie a anului 2023 a avut loc, la Sovata, o întâlnire între dealerii Rompetrol și reprezentanții conducerii companiei.
În anul 2022 se desfășurase, la Moeciu, o altă astfel de „întâlnire de lucru”, numai că între cele două întâlniri, la nivelul Rompetrol, nu fusese implementată nicio propunere făcută atunci.
În astfel de condiții, reprezentanții dealerilor Rompetrol au declarat, în exclusivitate pentru Gândul, că încă înainte de începerea întâlnirii de la Sovata au fost pregătite unele întrebări punctuale pentru reprezentanții conducerii companiei. Aceștia au prezentat, de altfel, și nemulțumirile și acuzațiile pe care le aduc Rompetrol spunând că aceste parteneriate sunt pe cale să devină amintire dacă politica dusă de conducerea Rompetrol nu se va schimba.
„Nu s-a implementat nimic după întâlnirea de la Moeciu, din anul 2022, iar întâlnirea de la Sovata urma să aibă același scenariu. Pierdere de timp și productivitate zero.
În anul 2022, dealerii Rompetrol au venit cu subiecte și propuneri de interes, referitoare la impozitul pe venit, la impozitul pe profit, la îmbunătățirea comunicări dintre dealeri și Rompetrol.
Subiectele au fost ignorate total de conducerea Rompetrol. Dealerii plătesc, în continuare, impozitul de 1% pe OPEX (salarii + consumabile + cursuri), deși acesta nu reprezintă profitul firmei. Profitul mediu per stație este aproximativ egal cu salariu + bonusuri al unui șef de tură. Prin comparație cu companiile concurente, noi, dealerii Rompetrolm suntem la 50%. Se pare că se plătește doar prezența și nu răspunderea și performanța. Tragedia de la Crevedia ne-a arătat ce răspundere avem în acest domeniu.
Anul trecut nu și-a asumat nimeni responsabilitatea deciziei de a nu se mai da al 13-lea salariu, toață presiunea a fost pe dealeri, iar nimeni nu a venit cu nicio informare oficială din partea companiei Rompetrol. Angajații întrebau zilnic de bonus, aveau impresia că sunt păcăliți. Întrebați-i pe ei!
Ce relație ar trebui să fie între dealer și Rompetrol? Sunt coordonatori și regionali care considera că dealerul este șef de statie, total greșit!”, au declarat reprezentanții dealerilor Rompetrol, în exclusivitate pentru Gândul.
La întâlnirea de anul trecut, dezvăluie sursele Gândul, cineva venit din partea companiei a spus că este supărată pe dealeri pentru că sunt „nesimțiți pentru că au venit cu alte probleme”.
Când s-a discutat de profitabilitate, mai spun dealerii Rompetrol, altcineva – venit tot din partea copmpaniei Rompetrol – a spus că „oricum dealerii își baga facturi și de fapt, brutul pe care îl primesc este net”.
„Rompetrol se bazează pe ideea de a remunera cu un comision minim pentru că se descurca dealerii într-un fel sau altul. Noi nu suntem en-gros, dar se pare că asta a uitat conducerea companiei Rompetrol. Când au fost controale de la autorități, toată lumea știa că stațiile au un minim de persoane autorizate GPL, cu toate astea, Rompetrol a făcut presiuni ca toți operatorii care alimentează să fie autorizați și să avem vânzare 24/24, deși era imposibil acest lucru.
După ce s-a terminat cu controalele, nimeni nu a bugetat niciun curs, cum putem aveam vânzare 24/24 cu 4-5 operatori? De ce nu s-a dat nimic pe mail și s-a comunicat doar pe whatsapp? Deși consecințele de la Crevedia au fost catastrofale, cu pierderi umane, nimeni din Rompetrol nu a spus să se oprească alimentările unde nu sunt acoperite toate turele cu persoane autorizate.
Cum este posibil să i se ia stațiile unor dealeri doar pentru că nu au semnat acte adiționale în ultima zi din lună sau să li se ia stațiile pentru că a avut curajul să-și ceară drepturile?”, întreabă dealerii Rompetrol, în speranța că li se va răspunde de către conducerea companiei.
Acuzațiile aduse de dealerii Rompetrol la adresa companiei preluate de kazahii de la KazMunayGas fac obiectul unei lungi liste, însă, aceștia dezvăluind că ar fi facturate concedii mediale fără ca banii să fie încasați, nu ar fi respectată legislația GDPR, iar contractele nu ar fi respectate.
„De ce se facturează concediile medicale, daca ele nu s-au încasat? Oare este legal să se factureze concediile medicale din moment ce legislația din România nu prevede așa ceva, fiecare persoană juridică fiind independentă și neputând fi controlată de nimeni în afara administratorului?
Legislația GDPR nu se respectă! Facturile emise de dealeri, reprezintă comisioane din vânzare pe shop, carburant și gastro, nicidecum costuri de personal și cheltuieli OPEX. De ce se reconciliază și nu se respecta contractul?
Primim informații despre modificări legislative, modificări salariale etc. la 20-30 de zile de când au intrat în vigoare. Noi, având angajații, suntem primii care suntem întrebați de modificarea salarială, dar, din păcate, noi aflam ultimii, Rompetrol transmite informațiile cu întârziere. Astfel de modificări se fac într-un timp conform legislației, nu de la o zi la alta.
Responsabilitatea dealerului, ca administrator, este să se conformeze legii în timp util, dar când primim o informație după 20 de zile cine își asuma eventualele probleme? Cordonatorii sunt puși de regionali să-i sune pe dealeri să vadă dacă sunt în stație. Cum este posibil așa ceva? BP-urile nu se negociază deloc, actele adiționale sunt trimise pe repede înainte și se fac presiuni să se semneze cât mai repede, de obicei în ultima zi a lunii.
Oare este legală clauza din contract cu pierderi pe carburant 0%, din moment ce cisternele nu sunt controlate de către stație, nu există un TLG omologat (n.red. – Tank Level GauginG – sistem de măsurare a rezervoarelor), iar abaterile sunt controlate de Rompetrol? Atât timp cât procedurile sunt respectate de la cisternă, descărcare, inventar anual, cum i se poate imputa dealerului?
Există semne mari de întrebare și referitoare la clauza din contractul de reziliere în 24 h, cu notificare de la Rompetrol. Dealerul, pe de altă parte, trebuie să notifice cu 3 luni înainte”, au mai declarat reprezentanți ai dealerilor Rompetrol, în exclusivitate pentru Gândul.
Compania Rompetrol – și, implicit, KazMunayGas – deține cea mai mare rafinărie din România și una dintre cele mai moderne rafinării din regiunea Mării Negre – Petromidia – cu o capacitate de prelucrare de peste 5 milioane de tone anual.
Kazahii de la KazMunayGas dețin deja o poziție privilegiată în piață, pentru că poziția strategică a rafinăriei în Portul Midia permite livrarea rapidă a țițeiului către Petromidia și a produselor petroliere către filialele KMG International din Moldova, Georgia, Bulgaria, precum și către alți parteneri tradiționali din regiunea Mării Negre.
Prin KMG Trading AG, compania de trading localizată în Elveția, KMG International Group efectuează operațiuni comerciale majore cu petrol și produse petroliere în regiunea Mării Negre și a Mării Mediterane.
Citește și: